Hoe bouw je een feestje?

Twaalf kinderen gaan op avontuur!

Ze zijn er helemaal klaar voor! De jarige gaat voorop WE GAAN OP AVONTUUR! WE ZIJN DE ONTDEKKERS! Een liedje hoeft helemaal niet moeilijk te zijn… Het avontuur zelf ook niet…

Hoe bouw je een feestje? Hoe maak je er een avontuur van?

Wij van Natuur is een Feest hebben de laatste jaren duizenden feestjes in de natuur georganiseerd. We mogen ons zo langzamerhand expert noemen!

Een avontuur verzin je niet – je maakt het mogelijk!

In 2003 kwam de eerste druk uit van ‘Verhalend Ontwerpen’. Verhalend Ontwerpen is weer ontleend aan ‘the Storyline Approach’ van ene Steve Bell.

Ik heb in mijn eigen praktijk als onderwijs-ontwerper en feestjesgever veel gehad aan de principes van Verhalend Ontwerpen.

Hier lees je er meer over

https://www.leraar24.nl/verhalend-ontwerpen/

Eigenlijk kun je een avontuur niet verzinnen, je maakt het mogelijk! Hoe doe je dat?

  • Door de kinderen te betrekken bij het avontuur. We gaan wat meemaken!
  • Door structuur in het avontuur aan te brengen. De episodes in het verhaal. Bij elke episode horen sleutelvragen. Die betrekken de kinderen bij het avontuur en nodigen uit tot actie! Hoe blijft een piraat overeind staan in de storm? Zijn er sporen van de moordenaar?
  • Door te zorgen voor een mooie afronding van het verhaal.

We beschrijven twee voorbeelden van hoe zo’n avontuur er uit kan zien!

Voorbeeld – De Piratenschool –

Ik zit te wachten op de kinderen van het feestje. Op mijn hoofd een piratenhoed. In mijn handen een handpop van een kraai. Goedemiddag, zijn jullie op zoek naar de Piratenschool? Te zien aan de ooglapjes, de zwaarden en de doodshoofden op hun shirts, zijn dit inderdaad de nieuwe piraten. Ze moeten nog veel leren natuurlijk.

Eigenlijk ben ik niet de piraat die jullie moeten hebben… dat is Kapitein Fabiaan, ik zal hem even bellen met de piratofoon (een tropische schelp waar je de zee in hoort).

Fabiaan, hier Piet. Waar ben je? Je kwam toch lesgeven? Wat zeg je… Je bent verdwaald op de oceaan. O jee, en nu? Ik moet lesgeven. Kun je me een beetje helpen dan?

Fabiaan laat via de telefoon weten wat er moet gebeuren. Fabiaan praat tegen jou, jij herhaalt wat Fabiaan zegt en geeft daar commentaar op… Bijvoorbeeld:

Nee, Fabiaan, dat kan echt niet, dat durven ze nooit, dat is veel te gevaarlijk!

Soms kunnen trouwens kinderen ook met Fabiaan praten… Ze zijn zo betrokken dat ze gewoon lekker meespelen…

Betrokkenheid

Een verteller betrekt het publiek bij het verhaal. Come gather ‘round people where ever you roam’ zong Bob Dylan in The Times They are a’ changing. De verteller heeft wat te vertellen. Bij de piraat speel jij zelf een rol in het verhaal! Er gaat wat gebeuren! Er is iemand die Fabiaan heet. De verteller praat met hem. Je weet niet eens of Fabiaan bestaat, maar het lijkt er wel op… Ach kan jou het schelen… het is spannend genoeg! Je wordt piraat! Je hebt er zin in!

 

Voorbeeld 2 – De Natuurdetective

Jac. P Struiner heeft z’n bolhoed diep over z’n hoofd getrokken… Hij denkt aan de moorden die zijn gepleegd in zijn uiterwaarden! Een dode vogel, een half aangevreten konijn. Gelukkig helpen kinderen hem bij het CSI onderzoek!

Als natuurdetective heb je allemaal vragen. Sommige vragen kun je nooit beantwoorden, maar andere vragen helpen je vooruit. Dat zijn de sleutelvragen. Ze kunnen leiden tot de oplossing van de zaak!

Is er een lijk? Kun je zien wie het was? Zijn er alleen veren? Van wie dan? Hoe lang ligt het lijk er al? Zitten er al beestjes in? Kun je sporen van de dader vinden? Misschien heeft die hier in de buurt wel zitten poepen! Is de poep vers? Kun je zien hoe de moord gepleegd is? Zijn er haren te vinden van de dader? Of kwam de dader uit de lucht?


Episodes en sleutelvragen

In een verhaal heb je episodes.

  • Roodkapje gaat bloemen plukken voor oma.
  • Roodkapje komt de wolf tegen
  • Roodkapje komt bij het huis van oma.
  • De wolf doet net alsof die oma is.
  • De wolf eet Roodkapje op, nadat hij ook Oma heeft opgegeten.
  • De jager redt roodkapje en de wolf gaat in de put!

Bij episodes horen sleutelvragen. Dat zijn de vragen die je stelt om het avontuur vooruit te brengen…

De Piratenschool bestaat uit een aantal lessen. Met bijbehorende uitdagingen en vragen:

  • Hoe blijf je staan op een schip op de golven?
  • Hoe ziet Fabiaan eruit? En z’n papagaai?
  • Kun jij net zo vechten als piraten?
  • Hoe maken we een hut voor Fabiaan?
  • Uiteindelijk vinden we de schat! Hoe komt Fabiaan aan de schatten?
  • Hoe laten we Fabiaan weten waar z’n schat ligt? Kunnen we een schatkaart maken?
  • En hoe sturen we die op? Op een boot? Met flessenpost?

De piratenschool is een aaneenschakeling van activiteiten om een doel te bereiken, namelijk ‘we zijn geslaagd als piraat!’. Als Natuurdetective los je door slim na te denken en te zoeken allerlei misdaden in de natuur op? Zijn het eigenlijk wel misdaden? Of is het ‘eten en gegeten worden’?

Er zijn allerlei soorten avonturen!

  • Je kunt op zoek gaan naar een schat of een raadsel oplossen(de queeste)
  • Je kunt je eigen wereld creëren in de toekomst of het verleden.
  • Je kunt iemand gaan helpen om iets moois te doen voor een ander of de natuur.

Het avontuur afronden!

De Piratenschool heeft een mooie afronding. Je bent geslaagd. Je krijgt een ‘gouden munt’ en je mag aanmonsteren aan boord.

Als Natuurdetective heb je een paar moorden opgelost! Je vraagt je af of het wel moorden zijn. Gaat het niet altijd zo in de natuur?

Je bent naar de Oertijd gegaan door het pontje over te steken. Nu ga je weer terug naar de echte wereld door nog een keer het pontje over te steken.

Laat je feestje/avontuur nooit als een nachtkaars uit gaan!

Rollen

Tijdens een activiteit heb je verschillende rollen.

Jij hebt de rol van regisseur! Maar wel een beetje makkelijke regisseur. Geef de kinderen, de echte acteurs in het avontuur, alle ruimte om te improviseren. Maar betrek ze op tijd weer bij het avontuur. Het verhaal gaat verder!

De ouders of de ondersteunende medewerkers (bijvoorbeeld PM-ers of stagiaires) zijn er voor ondersteunende taken. Ze zorgen voor het welzijn van de kinderen. Als er iemand zich pijn doet, dan vraag je een ondersteuner om te helpen. Als iemand naar de wc moet, als er gegeten en gedronken moet worden. Enzovoorts.

Een goede feestjesgever kan niet zonder ondersteuners!

Veel plezier!

Trainingen

We bieden verschillende trainingen om feestjes te leren bouwen!

We hebben trainingen van een hele dag. We hebben minitrainingen van een dagdeel. En we geven ook trainingen op locatie.

Hier vind je onze trainingen: https://www.natuuriseenfeest.nl/trainingen-2/

Je kunt ons ook uitnodigen op locatie. Stuur een mail naar info@natuuriseenfeest.nl

Schrijf ook iets

*